Qigong

Hvorfor trene qigong?

  • energien kommer i fri flyt
  • du bevarer helsen ved å styrke kroppens egen motstandskraft
  • du øker blodsirkulasjonen og kroppens vitalitet
  • du oppnår bedre balanse i kropp og sinn
  • qigong skaper harmoni og glede
  • qigong er helsebringende øvelser fra Tradisjonell Kinesisk Medisin
- denne treningsformen passer for alle - unge som gamle - som vil ta vare på sin helse

Qigong bygger på kunnskapen om kroppens energistrømmer,  på lik linje med akupunktur,
og har eksistert i Kina i ca. 5000 år. 
Den inngår som en del av Tradisjonell Kinesisk Medisin (TCM). 
"Qi" betyr energi og er den livskraft som finnes i alt som lever.
"Gong" betyr bevegelse, lek, være en del av. 
Gjennom spesielle bevegelser aktiviseres de samme punktene i kroppen som ved akupunktur. Slik stimuleres muskler, ledd, sener og nervebaner på en naturlig måte.
Bevegelsene er myke og langsomme og kombinasjonen av øvelser og pusteteknikk, forsterker energiflyten i kroppen og bringer den tilbake i balanse.
Blodsirkulasjonen øker og immunforsvaret blir forsterket.

En god helse krever fri flyt av energi. 

Det undervises i 2 forskjellige typer qigong, Dayan Qigong, Nei Ging Gong i tillegg til Generelle Qigongøvelser.

Dayan Qigong, (Wild Goose Qigong), del 1.
Denne formen består av 72 forskjellige former. Del 1 som er hovedformen, kan trenes selvstendig, uten å måtte gå videre i systemet for å få utbytte av treningen.
Hovedformen består av 64 forskjellige dynamiske øvelser som utføres etter hverandre som i en "dans". Disse øvelsen balanserer yin / yang og energiflyten i kroppen.
Etter innlæring av øvelsene, vil gjennomføringen av en runde med de 64 øvelsene ta 10 minutter.
Kursinstruktøren behersker flere av de 72 formene, og er student av Grandmaster Chen Chuan Gang, som er 28.linjeholder av Dayan Qigong, i China. 
se www.qigongdayan.no

Den andre formen for Qigong som vi tilbyr kurs i, er delt inn i tre deler;
Nei Ging Gong,
Luo Han Gong, videregående kurs
Kong Jing Gong, avansert kurs


Nei Ging Gong er en qigongform som er mer statisk, dvs at du står mer i ro og gjør forskjellige øvelser et visst antall ganger.
Bevegelsene utføres langsomt og kombineres med riktig pust. Øvelsene bygger på hverandre og balanserrer energiflyten i kroppen. Dette påvirker bl.a. ditt immunsystem og blodsirkulasjon på en positiv måte.
Nei Ging Gong, er delt i tre deler som bygger på hverandre. Man må trene helst daglig i ca. 3 - 4 mnd. mellom hvert kurs. Nei Ging Gong 3 er det avsluttende kurset. Denne formen kan virke noe tidkrevende for enkelte.

Generelle qigong øvelser, du vil lære gode qigong-øvelser som påvirker ledd, muskler og organer i kroppen, men som ikke er knyttet direkte til et bestemt qigong system.
Det vil være ukentlige treninger.

For mer informasjon,  se www.qigongdayan.no
Qigong er medisinsk, politisk og åndelig uavhengige.
neste kurs, se her 

Utføres av: Anne K. Gjerdrum, QigongMaster og registrert naturterapeut MNNH

Sidekart

Artikkelkategorier